Vox Novus

Svenska Warhammer 40K-nyheter

  • Välkommen till Vox Novus

    Din källa till nyheter och djuplodande reportage i svenska 40K-världen.
  • Skriv in din e-postadress för att prenumerera på Vox Novus och få information om nya inlägg via e-post.

    Gör som 22 andra, prenumerera du med.

  • Blogg listad på Bloggtoppen.se

SydCon 2011: Förra årets silvermedaljör hoppas på topplacering

Posted by Olof på 2011/10/19


Alexander ”Zurken” Merinen är moderator på svenska40k.se, medlem i RT:s kompmallsgrupp och en rutinerad turneringsspelare. Han kom tvåa på SydCon förra året och åker nu ner nästa helg för att försvara medaljen.

– Jag tror mycket på min lista så det är inte omöjligt att det blir en bra placering, säger han.

Med andra lokaler, nytt upplägg med helt subjektiv komp, mycket målningspoäng och den udda poängsumman 1450 så känns SydCon 2011 som en helt ny turnering.

Alexander tror att många kommer att köra sin BSK-lista minus 50 poäng, vilket han själv tänker göra. Titelförsvararlistan är en skjutig space marine bikers-lista med typhoons, predatorer och ett gäng heavy bolter-devestators, som totalt kompar 50 i mallen.

– Jag har dragit mer lite på melta och antitank men har ändå 10 hårda skott så jag tror jag klarar mig. Heavy bolter-devestators spelade jag på SSK och de presterade över förväntan. De är bra på att skjuta ut små enheter och tvinga fram save på viktiga gubbar, men även att göra wounds på monster.

Kompen spelar liten roll
På SydCon slåss man om 20 poäng i varje match och kompen, som sträcker sig mellan 0 och 15, läggs påsom en klumpsumma på slutet av turneringen.

– Det är intressant att kompen spelar så liten roll. Om jag har 15 och du har 0 i komp så tjänar jag 3 poäng per match. Det är inte så mycket om man ser till hur stor skillnad det är i hårdhet mellan listorna, säger Alexander och fortsätter:

– Själv föredrar jag aktiv komp. Jag tycker att man ska tjäna lite i varje match på att spela högkomp utan att det blir för mycket. På SydCon känns det som att hårda listor kommer att dominera. Komppoängen blir främst viktiga bland de högsta placeringarna eftersom småpoängen ofta spelar stor roll där.

Målning viktigare än komp
Målningsbedömningen är också med i matchpoängen och kan variera mellan 0 och 25 poäng där 15 är table top standard.

– Det är ovanligt att målningen ger mer poäng än kompen! Jag gillar inte målningspoäng själv eftersom jag inte tycker om att måla men jag uppskattar variationen, avslutar Alexander.

Lycka till Zurken och hoppas att du försvarar silvret eller tar guld! Vad tycker ni andra om upplägget generellt? Är det ok att målningen kan påverka slutresultatet mer än kompen?

12 svar to “SydCon 2011: Förra årets silvermedaljör hoppas på topplacering”

  1. Hylander said

    Jag gillar att måla men att det skall påverka mer än kompen är jag inte ett fan av. Dock är det alltid kul med variation. Själv hade jag siktat på en komp noll lista 😉

    • egges said

      Men mupp! Du menar som på exakt alla turneringar som har målningspoäng och ingen aktiv komp eller påläggs komp?

      Så korkad… Typiskt Grey knight spelare. Vänder dit kappan blåser…

  2. Olof said

    Variation förnöjer men inte i det här läget, säger jag. Det är lättare att anpassa sig till ett kompsystem än till höga målningspoäng och man kan ju nästan gissa i förväg vem vilka som kommer få höga poäng på målningen.

    Vad är upp med er andra? Jag har minst 80 visningar på den här texten bara en kommentar. Det är inget roligt att blogga om folk inte kommenterar.

  3. Jens said

    Jag tror att de flesta liksom jag är lite chockade över att det finns nya inlägg på Vox Novus. När de har hämtat sig så kommer nog kommentarerna 😉

  4. Olof said

    Haha, bah!

  5. Guildmaster said

    Roligt med nya inlägg!

  6. Hamza said

    Då kan jag berätta lite vad jag tänkte mig. Stor del av upplägget testas och jag ska försöka lära mig så mycket som möjligt, för att kunna i framtiden arrangera så bra evenemang som möjligt. Huvudtanken med upplägget är att man tar med sig en snygg armé man gillar och sedan spelar med den. Spelaren som är skickligast på brädet och utan att hänsynlöst negligera hobbyns visuella aspekter ska vara den som vinner turneringen. Ganska enkelt ( i mitt huvud i alla fall). Den subjektiva kompen är där för att belöna roliga och varierade listor, inte som ett avgörande tävlingsmoment i sig. Utöver den subjektiv komp har vi kompsättare rätten att neka exceptionellt spelförstörande listorna inträde. Jag tror dessa två regulatorer räcker för att alla ska kunna ha trevligt.

    På tal om målning: Kalla mig vad ni vill men jag tycker att kompoptningsrunket på senaste tid har nått överdrivna nivåer. Sitta och bygga/måla är väl ändå en större del av hobbyn än att kunna hålen mallen utantill?

    Jag tycker själv att jag har tagit the pussy way out. Alla färdiga arméer (dvs minium tabletop standard) tävlar om 10 poäng i målning/konvertering och 15 poäng i komp. Jag inte har krävt målade arméer i hopp om att öka antalet deltagare. Håller jag i fler turneringar kommer målning betyda mer än kompen och blir det samma poängformat så har jag tänkt mig upp till 40 poäng på målning. Jag vet inte om någon blir klokare av det jag skriver, men jag känner mig glad över att mitt arrangemang diskuteras på internets.

  7. Olof said

    Tanken är god. Ta din finaste, armé och ditt sportsliga beteende och lira lite mot andra fina och sportsliga människor. Vi kan ju ta ett snack efter turneringen, Hamza, så kan du (på internets) utvärdera hur det gick.

  8. Hamza said

    Det låter bra. Jag lovar att använda ett rättstavningsprogram och läsa igenom min text mer än två gånger.

  9. Pär said

    Jag lovar att använda hela poängskalan för kompen.
    Det tror jag inte Hamza vågar lova med målningspoängen…

  10. Hamza said

    Näe, man ska inte vara taskig mot nördar.

  11. speedfreek said

    Jag misslyckades!

    Men jag skyller på att han som hade komp1 hoppade av och det var lite taskigt att dra i hela skalan efter det…

Lämna en kommentar